FAQ

Co jsou Hledálci?

Hledálci jsou soubor pečlivě vybraných smysluplných aktivit pro děti a jejich rodiče, jsou dostupní na začátku každého měsíce v elektronické podobě a jsou přímo připravení k oboustrannému tisku na jakékoliv tiskárně. Hledálci jsou provedení v jednoduchém čistém designu, který neruší děti při práci s nimi. Hledálci s rozumem využívají prvky montesori a společně s dalšími přístupy pomáhají dětem volným způsobem předávat znalosti o přírodě, ekologii a rozvíjet jejich smysly.

Co mi Hledálci přinesou?C

Hledálci jsou tu proto, aby vám – rodičům pomáhali a usnadnili hledání aktivit pro společný čas, který trávíte s vašimi dětmi. Hledálci pomůžou motivovat vaše děti na procházkách venku, v lese nebo v parku, ve všech ročních obdobích. Jsou tu pro takové chvíle, kdy se dětem ven moc nechce, kdy je na procházce bolí nožičky a vy jste vyzkoušeli všechny osvědčené přemlouvací metody. Hledálci myslí i na deštivé nebo líné dny a nabízejí tipy na různé kreativní a mnohdy jednoduché aktivity s překvapujícím výsledkem, které je možné provádět uvnitř, v domě nebo bytě.

Proč jsou tu Hledálci?

Hledálci jsou tu pro vás, pro rodiče, kteří chtějí trávit společný čas se svými dětmi smysluplně a plnohodnotně. Všechny aktivity jsou ve své podstatě zaměřeny na jediné – na podporu společného času, který trávíte s vašimi dětmi. Hledálci jsou tu také proto, aby vám ušetřili čas při hledání společných aktivit a jejich přípravě. Hledálci dávají inspiraci a probouzejí chuť chodit ven.
Hledálci jsou tu pro vás, pojďte si je užít!

Co Hledálci každý měsíc obsahují?

Každá oblast má pro snazší orientaci svoji barvu.

  • úvodní strana s krátkými básničkami a pranostikami; formát A4
  • hledačka – 20 česky a anglicky popsaných věcí k nalezení; 10 kartiček ve formátu vizitky na listu A4
  • zážitky – 10 úkolů / zážitků s detailnějším popisem na druhé straně; 10 kartiček ve formátu vizitky na listu A4
  • tvoření – 4 náměty na tvoření s postupem na druhé straně; 4 kartičky ve formátu 9×13 na listu A4
  • pokusy – 4 náměty na pokusy s postupem na druhé straně; 4 kartičky ve formátu 9×13 na listu A4
  • básničky – 4 básničky nebo písničky, některé s popsaným doprovodným ukazováním nebo cvičením; 4 kartičky ve formátu 9×13 na listu A4
  • hry – 4 náměty na společné hry; 4 kartičky ve formátu 9×13 na listu A4
  • táckové aktivity – 4 náměty na montessori aktivity; podklady k těmto aktivitám jsou součástí příloh; 4 kartičky ve formátu 9×13 na listu A4
  • grafomotorika – 4 grafomotorické listy, listy A4
  • přílohy – další doplňkové materiály, nejčastěji podklady pro montessori aktivity, šablony apod.

Jak Hledálky využít?

Široké využití nabízí především kartičky pro hledačku.

  • Vytištěné listy nebo jen samostatné kartičky vezmeme ven a zaznačujeme, co už jsme našli nebo viděli. Podaří se najít vše?
  • S nejmenšími dětmi můžeme české kartičky využít pro třístupňové učení. První fází je pojmenování toho, co vidíme. Následuje rozpoznání upevňující nové slovo a představu. Využíváme úkolů – např. „Ukaž slepici“, „Podej…“, „Schovej…“, „Polož…“.  Poslední fází je ověřování, kdy se ptáme „Co to je?“, „Jak se to nazývá?, „Jaké to je?“ a dítě samo říká název. Starší děti mohou stejným způsobem využít anglickou verzi kartiček.
  • Kartičky můžeme třídit podle různých kritérií – rostliny, zvířata, neživá příroda,…nebo i detailněji – žluté květiny, stromy, savci, ptáci…
  • Česká i anglická varianta je vytvořená jako „třísložkové karty“. Pokud je vytiskneme 2x, můžeme vytvořit sady obsahující obrázky s názvem, samotné obrázky a samotné názvy.  Začínající čtenáři párují obrázek a text přesně podle kompletní kartičky (text tak přiřazují pouze podle vzhledu). Tímto způsobem je možné názvy také učit. Čtenáři pak přikládají text k obrázku. Kartu s obrázkem a textem dohromady používají jako kontrolní. Mají tedy možnost sami zjistit, zda je přiřazení správné.
  • Z kartiček je možné vyrobit i pexeso nebo loto.

Nejlepší je seznámit dítě s předmětem v reálném světě. Tuto zkušenost propojíme s kartičkou a až nakonec pracujeme s kartičkami samotnými.

Kartičky nabízejí dlouhodobé využití pro děti různého věku.

Jak naložit s náměty na tvoření.

Všechny náměty jsou otestované mou 3,5 letou dcerkou. Pro mladší i starší děti lze postupy snadno upravit. Ráda bych Vám popsala pár tipů, jak to funguje u nás:

  • Do výroby se pouštím jen když máme obě náladu a opravdu čas. Samotné tvoření trvá třeba pár minut, ale příprava před a úklid po něm může zabrat mnohonásobně víc.
  • Připravím prostor a dítě – igelit na stůl, ubrousky po ruce, vhodné oblečení apod.,  aby škody na majetku i mých nervech byly co nejmenší 🙂
  • Připravím pomůcky – pouze vybrané barvy (jinak je vše černé a hnědé). Doporučuji použití protivylévacích kelímků, štětce na každou barvu zvlášť,…
  • Do tvoření se snažím zasahovat co nejméně. Někdy ale chceme někoho obdarovat a předpokládám, že dotyčný by těžko poznal, že ten hnědý flek má být žluté kuře. V takovém případě to řešíme tak, že jeden výtvor uděláme spolu s pokyny (např. kam dát lepidlo; nakreslím linii, podle které stříhá apod…). Po té si techniku zkouší úplně sama, libovolně dlouho. (Často něco vytvoří, pak rozstříhá a ještě slepí :-D. ) Naše začátky byly opravdu jen o objevování různých barev, technik – bez nároků na konkrétní výsledek. Ten můžete udělat nakonec Vy. Třeba tím, že z pomalovaného papíru něco vystřihnete.
  • Někdy tvoříme současně každá svůj výrobek.
  • Nepovedlo se to podle Vašich představ? Zkuste se od těchto nároků odprostit. Nejde o výsledek, ale o společně strávené chvíle, prožitek, objevování.

Jak Hledálky používat?

Díky použití standardizovaných formátů můžete jednotlivé karty založit do folií. Další možností je roh kartičky proděrovat a protáhnout jím kroužek na klíče.

Pro koho jsou Hledálci vhodní?

Hledálky využijí rodiče především předškolních dětí. Ale díky různorodosti aktivit a opravdu širokému použití připravených materiálů lze v každém měsíci najít náměty na činnosti pro děti již od 1,5 roku. K anglickým slovíčkům, pokusům i některým výtvarným činnostem se můžete vrátit i se školáčky.